Symbol

Symbol namn : Original sin
Other names :
Symbol type : Christianity

Links to other symbols

Facts

Arvssynden, Eden och vad den symboliserar

Det som står i bibeln är inte alltid så lätt att själv förstå, men söker man sanningen så finner man den och den är oftast den man inte tror. Som det som hände i Eden och att Eva och sedan Adam åt äpplet i eden. Många tror att det som hände i Eden är en enskild händelse, men det har en djupare innebörd och mening än man först tror. Det som hände i Eden kan kopplas ihop med några andra händelser i bibeln och då börjar man förstå vad denna händelse innebär och dess mening.

Ormen i Eden symboliserar Lucifer eller bibelns satan som lurade människan till att äta av äpplet och bedra gud och följa Lucifer.

1 Mosebok 3:1 Men ormen var listigare än alla markens djur som HERREN Gud hade gjort. Han sade till kvinnan: "Har Gud verkligen sagt: Ni får inte äta av alla träd i lustgården?"

1 Mosebok 3:6 Och kvinnan såg att trädet var gott att äta av och en fröjd för ögat. Trädet var lockande eftersom man fick förstånd av det, och hon tog av frukten och åt. Hon gav också till sin man som var med henne, och han åt.

Denna vers handlar om hur människan bröt mot guds vilja och har länge förbryllat mänskligheten i vad den egentligen betyder och varför skulle det vara ett brott att äta ett äpple, när den egentligen symboliserar en vilja som gud ville att människan följde. Denna händelse när vi gick emot guds önskan och lede till att vi människor fördrevs ifrån Eden. Eden kan ses som en symbol för himlen, även om många tror att det är en plats på jorden vilket inte är fallet.

Men denna händelse har sitt ursprung i en annan händelse i bibeln och det är att vi människor var en gång i tiden änglar som fanns i guds närvaro.

Det är vad den följande två verserna symboliserar

Psaltaren 82:6 ”Jag har sagt att ni är gudar, ni är alla den Högstes söner.

Psaltaren 82:7 Men ni måste ändå dö som människor dör, och falla som var furste faller."

Man kan översätta dessa verser med att vi en gång var änglar men eftersom vi följde Lucifer så kommer vi leva som människor för att söka oss tillbaka till gud. Men vi lätt oss luras av Lucifer och följde honom i stället för gud. Så när Lucifer föll så gjorde vi samma sak. Det är det som menas med fallet som det står i uppenbarelseboken.

Uppenbarelseboken 12:4 Och hans stjärt drog med sig tredjedelen av himmelens stjärnor och kastade den ned på jorden. Och draken stod framför kvinnan som skulle föda, ty han ville uppsluka hennes barn, när hon hade fött det.

Vi är de falna änglarna som bedrog gud och följde Lucifer eller satan för dessa är en och samma. Denne fallna ängel är en mästare på att lura och bedra och har sedan dess fortsatt att lura oss människor sedan dess. I att tro på alla de olika hedniska religioner som finns. Få oss att följa alla de olika ideologier som har förstört mänskligheten.

En sak som satan har lyckats med är att få oss att tro på alla de olika hedniska religionerna och tro på att de ger oss också en väg till himlen. Vilket inte är fallet utan alla är en lögn som så mycket på denna gjord. Få oss att tro på att vi kan komma tillbaka till gud utan gud.

Så trots att vi svek gud och följde Lucifer så har vi fått en chans till förlåtelse och åter komma till gud. Det är därför som vi måste be och då be om förlåtelse trots att vi bevisligen har förtjänat helvetet genom vårt svek. Genom att be om förlåtelse och döpas så kan vi komma tillbaka till gud och Eden. Problemet är att så få väljer att komma tillbaka. För de följer som så många gånger alla andra och inte tänker själva.

Det krävs inte mycket för att komma tillbaka och även om du inte tror idag så behöver du bara testa själv utan någon i närheten så varför inte testa och se om det är sant, det är bara du som kommer att veta och förstå. Det kommer inte direkt utan det kommer ibland senare, hur du upplever det är individuellt. Under bönen så kanske du inte upplever något men det kan mycket väl komma då, men det kan som sagt komma lite senare som när du gått och lagt dig.